Centrum dopravního výzkumu se dlouhodobě zabývá výzkumem lidského faktoru v dopravě. Kromě plnění výzkumných úkolů, provádí také výcvik a evaluaci dopravního chování řidičů autobusu a nákladního vozidla prostřednictvím řidičského simulátoru. Ten je vybaven originální kabinou nákladního vozidla usazenou na pohybové základně věrně simulující skutečnou jízdu včetně otřesů a náklonů vozidla. Všechny ovládací a zobrazovací prvky přístrojové desky a interiéru kabiny jsou plně funkční, stejně jako pedály a řadicí páka, která umožňuje automatické či manuální řazení. Simulátorové zařízení je rovněž vybaveno monitory fyziologických funkcí, které synchronně s ostatními údaji o jízdě zaznamenávají průběžné hodnoty vybraných fyziologických projevů daného řidiče.
Ve virtuálním dopravním prostředí lze simulovat širokou škálu rizikových scénářů, různé povrchy vozovky, volitelnou adhezi, jízdu ve dne, v noci, i různé podmínky počasí a tímto zkoumat interakci řidiče s vozidlem, dopravním prostředím a ostatními účastníky provozu.
Kabina simulátoru je instalována v centru širokoúhlého projekčního plátna, vizualizace dopravního prostředí je řízena funkcí automatické kalibrace obrazových segmentů, což umožňuje plynulé panoramatické zobrazení scény v zorném poli řidiče 180 stupňů ve vodorovné rovině. Systém je vybaven prostorovým ozvučením s dynamickým rozsahem zvuků. Vytváří tak věrnou zvukovou kulisu interiéru vozidla i vnějšího dopravního prostředí. Software rovněž disponuje dynamickými modely vozidel, které zajišťují stejné fyzikální vlastnosti (těžiště, brzdná dráha, náklony atd.), jaké mají vozidla reálná.
Simulátor umožňuje výcvik a evaluaci řidičů začátečníků ale rovněž zdokonalení specifických řidičských dovedností zkušených řidičů civilních i řidičů profesionálů. V případě řidičů zásahových vozidel s modrým majákem (např. jednotky IZS) umožňuje řidičský simulátor optimalizaci mentální zátěže během jízdy k zásahu, vyšší efektivitu a bezpečnost při řešení konfliktních dopravních situací bez nutnosti použití reálných vozidel, čímž se výrazně snižují vynaložené finanční prostředky a aplikují se inovativní postupy v oblasti výuky a evaluace řidičského chování.
vědecko-výzkumná
výuky a výcviku
smluvního výzkumu
Záznamový systém řidičského simulátoru umožňuje získat širokou škálu dat z dopravního prostředí, dat o chování ostatních účastníků provozu jako jsou vozidla, chodci, cyklisté apod., včetně fyzikálních proměnných jízdy pozorovaného řidiče simulátoru jako je rychlost, zrychlení, pozice v jízdním pruhu, vzdálenost od ostatních vozidel a mnoho dalších. K dispozici jsou rovněž údaje z interiéru kabiny, kde se sleduje používání pedálů, úhel natočení volantu či řazení převodových stupňů. Komplexní záznam řidičského chování je obohacen monitorováním fyziologických projevů během řízení, čímž zásadním způsobem rozšiřujeme rozsah i kvalitu dopravního výzkumu, neboť jsme schopni analyzovat kognitivní zátěž, emoční nastavení, míru stresu či úzkosti v kontextu interakcí řidiče s vozidlem a dopravním prostředím.